Hoe kies je het juiste social media platform?

Er is veel te kiezen als je als bedrijf wil communiceren of converseren met je doelgroep. Wat je niet moet vergeten is dat social media een onderdeel vormt van de bestaande communicatiekanalen. Wat zijn de stappen die je moet doorlopen om tot een juiste keuze te komen. Ten eerste stel jezelf de vraag wat je wilt bereiken. Wat zijn je bedrijfsdoelstellingen en daaruit voorvloeiend je marketing en communicatiedoelstellingen? Met die antwoorden moet je vraag omdraaien. Wat wil jouw doelgroep, wat zijn hun behoeften, wat verwachten ze van jouw bedrijf en waar zijn ze nu al actief. Er zijn nog veel meer details die je moet uitwerken maar ik heb de basisvragen gevat in een tabel. De vragen zijn afgezet tegen een aantal mogelijke platforms die in Nederland actief zijn. Groen geeft aan dat het platform de vraag ondersteunt en rood dus niet. Lichtgroen en rood zijn beperkte ondersteuning.

Een lijst van onderwerpen waarover je goed moet nadenken is de volgende:

  1. Budget
  2. Doel en doelstellingen
  3. Doelgroep / Klanten / Omgeving
  4. Bestaande communicatiekanalen
  5. Kennis van klant en medewerker
  6. Achterliggende systemen
  7. Locatie en taal van klant en bedrijf
  8. De boodschap, de inhoud, de vormgeving
  9. De ondersteunende organisatie (webcare)
  10. Wat en hoe ga je meten
  11. Technologie

Heb je nog vragen of opmerkingen dat kan hieronder.

Share
This entry was posted in Social media, Strategie and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>