
Het lijkt de laatste tijd wel een nieuwe rage in de marketing wereld. Een communicatie campagne zonder QR-code is niet meer van deze tijd. Tenminste dat wil men ons laten geloven. Wat veel marketing mensen niet hebben begrepen is dat QR codes zijn ontwikkeld om snel en met veel gemak iets op te zoeken. Zie wikipedia over het ontstaan.Wanneer kan je QR codes gebruiken? Dat kan je als jouw communicatie project voldoet aan de volgende voorwaarden:
- Er is extra informatie
- Het is informatie die op dat moment echt waarde toevoegt
- Je maakt er gebruik van op momenten dat er geen alternatieve informatiebronnen aanwezig zijn zoals mensen, brochures, het product zelf, etc.
- De code is makkelijk in te scannen en je krijgt gelijk toegang tot de informatie, niet inloggen of doorklikken
- De link wordt gemeten en gerapporteerd
Goede voorbeelden zijn visitekaartjes, een formulier waar je je gegevens kan achterlaten, uitleg over het product wat je ziet in tekst of video.Wat ik helaas teveel zie zijn doorverwijzingen naar een Facebook pagina waar je dan moet inloggen en niet meer de pagina krijgt te zien of een link op een poster waar je met je smartphone niet goed bij kunt.
Het antwoord op de vraag over het nut van QR codes kan ik kort zijn. Heb je goed nagedacht en ook zelf getest of het een waardevolle en prettige ervaring geeft dan ja, het is zeker nuttig en kan ook een buzz creëren. Alle andere initiatieven die daar niet aan voldoen zijn alleen maar hinderlijk en slecht voor het image van QR codes.
Aardige en recente artikelen over QR codes zijn onder andere:
To QR or not to QR
QR Codes — The Most Abused Technology of 2011
Of een leuk voorbeeld dichterbij; Mobiele QR route voor UITweek Utrecht
QR codes, nuttig of niet?
Het lijkt de laatste tijd wel een nieuwe rage in de marketing wereld. Een communicatie campagne zonder QR-code is niet meer van deze tijd. Tenminste dat wil men ons laten geloven. Wat veel marketing mensen niet hebben begrepen is dat QR codes zijn ontwikkeld om snel en met veel gemak iets op te zoeken. Zie wikipedia over het ontstaan.Wanneer kan je QR codes gebruiken? Dat kan je als jouw communicatie project voldoet aan de volgende voorwaarden:
Goede voorbeelden zijn visitekaartjes, een formulier waar je je gegevens kan achterlaten, uitleg over het product wat je ziet in tekst of video.Wat ik helaas teveel zie zijn doorverwijzingen naar een Facebook pagina waar je dan moet inloggen en niet meer de pagina krijgt te zien of een link op een poster waar je met je smartphone niet goed bij kunt.
Het antwoord op de vraag over het nut van QR codes kan ik kort zijn. Heb je goed nagedacht en ook zelf getest of het een waardevolle en prettige ervaring geeft dan ja, het is zeker nuttig en kan ook een buzz creëren. Alle andere initiatieven die daar niet aan voldoen zijn alleen maar hinderlijk en slecht voor het image van QR codes.
Aardige en recente artikelen over QR codes zijn onder andere:
To QR or not to QR
QR Codes — The Most Abused Technology of 2011
Of een leuk voorbeeld dichterbij; Mobiele QR route voor UITweek Utrecht