Er zijn diverse platforms beschikbaar om met anderen in contact te komen. Wat je kiest en waar je je energie in steekt, hangt af van je eigen doelen. Het hangt ook af van je huidige status. Ben je al een bekend merk/persoon dan is insteek anders dan voor personen die nog aan hun bekendheid moeten werken. Op dit moment is in Nederland Twitter het medium bij uitstek om die conversatie te beginnen. Dat betekent niet dat de blog, FaceBook en andere media niet ingezet moeten worden. Twitter kan je beter zien als een plek waar je snel een groot publiek kan bereiken.
Waarom Twitter?
- Hier kan je mensen vinden en bereiken die niet tot je directe kenniskring behoren
- Het is vrij eenvoudig om anderen te vinden en volgen met gelijke interesse
- Je kunt doorverwijzen naar achterliggende media om jouw boodschap/mening te ondersteunen
Hoe pak je dat aan?
- Maak een account en beschrijf kort wat mensen van jouw account kunnen verwachten.
- Begin met volgen van anderen die tweeten over onderwerpen die jou interesseren zowel zakelijk als persoonlijk.
- Vergroot jouw eigen volgers zowel kwalitatief maar ook kwantitatief. Natuurlijk ga je voor kwaliteit. Kwaliteit in volgers krijg alleen als je zelf iets te bieden hebt dat anderen als toegevoegde waarde zien. Je kan verwijzen naar je eigen blog, anderen retweeten of berichten of iets in het nieuws. Wat nog belangrijker is dat je de conversatie aangaat met anderen. Beantwoordt vragen, geef een mening of stel zelf een vraag. Gebruik daarbij duidelijke hashtags zodat je een groot publiek bereikt.
- Hou ook in de gaten wat voor kwaliteit jouw volgers hebben en wat anderen in jou zien. Een klout-score geeft een goed inzicht over jouw invloed en die van anderen. Er zijn ook tools beschikbaar om je volgers te beheren. De meeste tools gaan voor kwantiteit. Je zal toch zelf actief moeten kijken wie echt jouw beste contacten zijn. Wie geeft jou een meerwaarde en kan jouw boodschap versterken.