- Wil weten wat jouw klanten en potentiële klanten zeggen over jou, jouw bedrijf en jouw producten?
- Wil je weten wat jouw concurrenten uitvoeren, en wat voor trends in jouw markt aan het ontwikkelen zijn?
- Wil je meedoen met de conversatie?
- Wil je weten wat jouw klanten van jou verwachten en jouw producten en ontwikkeling?
- Wil je jouw de merkbeleving verbeteren en de conversatie beïnvloeden?
- Wil je in plaats van binnen naar buiten, van buiten naar binnen communiceren om je klanten beter te begrijpen?
- Wil je snel kunnen reageren op veranderingen van jouw merk reputatie?
Als je antwoord ja is op één van deze vragen dan zou je serieus moeten overwegen om social media toe te voegen aan je communicatie middelen.
Social media is zeker niet nieuw maar meer een evolutie van marketing, communicatie, mobiliteit en meer macht naar de consument.
Definitie van social media: ‘informatie en inhoud gemaakt door mensen die gebruik maken van zeer toegankelijke en schaalbare publicatie technologieën’. Bron Wikipedia.
Onderzoek in 2010 door Nyenrode Business University laat zien dat er een duidelijke trend is van betaalde media naar verdiende en beheerde media.
Betaalde media: Media waar je een derde partij betaalt (zender)
- Radio commercial of adverteren.
Beheerde media: Media beheerd door jouw eigen bedrijf; je bent zowel een zender als ontvanger
- Website, newsletter/E-zine, blogs en microblogs
Verdiende media: Media uitingen (aanbevelingen) door groepen/individuen met interesse in jou en jouw bedrijf
- Mond op mond berichten, Buzz en virale marketing.
Terwijl technologie altijd meer mogelijk heeft gemaakt zijn het uiteindelijk mensen die social media tot een succes hebben gemaakt. Nu er steeds meer mensen content toevoegen, wordt de inhoud continue verrijkt en is de betrokkenheid steeds sterker. Met deze fundamentele verandering in de media komen er nieuwe marketing uitdagingen voor de steeds machtiger online populatie.